top of page

Volvo Amazon en andere oude voertuigen.

Dit is natuurlijk helemaal geen item voor een cursus muziek-theorie, maar hier ben ik ook bijzonder enthousiast over. Daarom één pagina over iets anders.

 

De meeste oude auto's vind ik leuk, zo ook de Volvo Amazon.

IMG_3340.JPG

Hierboven onze "Combi" uit 1968. De auto wordt gewoon gebruikt waar hij voor gemaakt is, dus ook om van alles mee te vervoeren.

De Amazon is gebouwd van 1956 tot 1970. Ze zijn degelijker dan de meeste andere auto's uit die tijd, maar uiteindelijk  roesten ze toch ook. Zo nu en dan moeten ze grondig aangepakt worden. Het zijn simpele auto's zonder elektronica. De motoren zijn zeer betrouwbaar. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, ook het plaatwerk. 

IMG_1137.JPG

Dit is onze sedan uit 1966. Toen we deze auto kochten in 1999 was hij in redelijke staat, maar na verloop van tijd vielen de gaten er in. Ik heb van alles vernieuwd en het is weer een nette auto.

IMG_0261.JPG

Ik doe het liefst zo veel mogelijk zelf. Ik heb altijd gereed-schappen en machines verzameld en een poosje geleden kon ik ook een brug op de kop tikken. Dat is ideaal voor bijna elke klus en natuurlijk "super de luxe" voor een hobbyist. (de Amazon op de voorgrond was van mijn zoon, maar die is inmiddels verkocht)

IMG_1140.JPG

Ook de onderkant roest. De enige oplossing is helemaal kaal halen, waar nodig delen vervangen en weer een goede beschermlaag aanbrengen. Een brug is dan onmisbaar.

Stapelen auto s.JPG

Ook als je auto's even kwijt moet biedt een brug uitkomst.

 

Er in rijden kost bijna niets. Geen wegenbelasting voor auto's ouder dan 40 jaar en onze Volvo's rijden op het goedkope (en relatief schone) LPG. Een WA oldtimer-verzekering kan al voor een paar tientjes per jaar. Onze Volvo's zijn ouder dan 50 jaar en die hoeven ook geen APK meer.

 

Ervan uitgaande dat de regels wat betreft houderschaps- belasting en APK niet veranderen, behouden deze Volvo's hun waarde. Als je zo'n auto in goede staat houdt is er dus ook geen sprake van afschrijving. De enige substantiële kosten zijn voor onderhoud, reparaties, onderdelen en soms restauraties.

Als je denkt; ik wil ook zo'n Volvo om goedkoop te rijden, wel wat kanttekeningen. Met droog weer rijdt het goed en je kunt redelijk met het verkeer meekomen, maar bij regen en kou heb je last van slecht zicht door kleine spiegels, ielige ruitenwissertjes en beslagen ramen. Zo'n auto is zijwind-

gevoelig en rumoerig. Geen stuurbekrachtiging, geen airco en geen andere foefjes die nu standaard in elke auto zitten.

 

Je moet handig zijn, een sleutelplek hebben en tijd en zin hebben om te knutselen en aanvaarden dat zo'n auto soms een poosje niet gebruikt kan worden. Als je alles laat doen wordt het alsnog een dure aangelegenheid. Kortom, goed-koop rijden kan, maar als je het alleen daarom doet gaat het op den duur waarschijnlijk tegen staan. Zo'n auto vind ik leuk als hobby naast een gewone auto en ik vind het fijn dat de kosten te overzien zijn, vooral als je meerdere oldtimers bezit.

IMG_0247.JPG

Met zo'n Volvo word je op straat zo nu en dan aangesproken, maar ik had veel meer aanspraak en bekijks met deze Trabant met een viertakt Volkswagen Polo motor. Een van de aller-laatste uit 1991. Hij haalde 135 km/ uur. Op de snelweg leidde dat tot verbaasde blikken van ouderen, want vroeger is hier alleen de sterk vervuilende tweetakt uitvoering verkocht die zo'n 85 km/uur haalde. Na 1974 mochten ze hier al niet meer verkocht worden vanwege emissie-eisen. Trabants met de schonere Polo-motor (bouwjaren 1990 en 1991) zijn in Neder-land nooit nieuw geleverd. Niemand wilde toen meer een Trabant. Dit exemplaar is later geïmporteerd. Ik heb hem  opgeknapt en ik heb er een paar jaar mee gereden. Daarna kon ik hem goed verkopen en dat heb ik toen maar gedaan want ik vond hem niet lekker rijden.

Puch.JPG

Mijn oudste voertuig is een Puch uit 1963. Alles vernieuwd,  motortje gereviseerd en laten keuren voor een kenteken. Puur jeugdsentiment en ook iets wat z'n waarde behoudt.

Caravan2.JPG

Dit is onze Eriba uit 1989. De caravan is licht, laag, gestroom-lijnd en degelijk. Mijn vrouw en ik gaan er elk jaar mee weg. Onderweg hebben we alles bij de hand en als we ergens kamperen hebben we een gewone auto tot onze beschikking. Binnen enkele minuten staan we gesteld of zijn we weg. Handiger dan een camper vinden wij en veel goedkoper.  Deze caravan kochten wij in 2012 en tot mijn verbazing zijn de vraagprijzen voor deze oude Eriba's nu 2 tot 3 keer hoger. Ook geen afschrijving dus.

Mitsubishi.JPG

In 2016 zocht ik een auto met een hoge zit, min. 120 PK, airco, max. gewicht 1350 kg. en een benzine-motor i.v.m. de wegenbelasting en een aanschafprijs van ca. 3000,--.  Ik zocht niet speciaal een terreinwagen, maar een Mitsubishi Pajero Pinin was de enige auto die aan de eisen voldeed. In Nederland zie je ze nauwelijks. Ik gebruik de auto bij slecht weer of bij warm weer voor de airco en om de caravan te trekken. We nemen nu ook wel eens een ruige route en dan is deze Mitsubishi in z'n element, maar ook op de grote weg zoeft hij lekker. Bij zware regenval en gladheid is de vierwiel-aandrijving een uitkomst. De auto is kort en past in vrijwel elke parkeer-plek. Het is mijn jongste voertuig (2001). Zelfs deze auto blijkt z'n waarde te behouden en kan ik nu voor het zelfde geld kwijt (ook weer tot mijn verbazing). 

IMG-20211015-WA0000.jpg

Een Citroën Dyane (familie van de "Eend") uit 1979. Geres-taureerd voor een goede bekende. Had ruim 20 jaar stil gestaan. Veel roest, gaten en deuken. Is tot het kleinste onderdeel uit elkaar geweest. Is nu weer tip top in orde en wordt als dagelijkse auto gebruikt. Is al naar Zwitserland geweest (Citroën meeting) en er is in hartje winter een reis mee gemaakt naar de Noordkaap. Auto bleef bij -24° rijden.​​

IMG-20240413-WA0000_edited.jpg

Mijn laatste restauratie. Nog een familielid van de Eend, een "Citroën Ami 8 Service Vitrée" uit 1970. Ook heel lang stil gestaan in een Franse schuur. Moest naar het RDW voor een nieuw Nederlands kenteken. Dit is een 2-deurs bedrijfswagen met ramen. Deze uitvoering is zeldzaam. De auto was kuis verrot, maar alles is weer nieuw of gereviseerd. Het motortje is eigenlijk niet toereikend voor het huidige verkeer. Iedereen wil je voorbij, maar het veersysteem is geweldig. Hoe slechter de weg, hoe leuker. Het is een belevenis om in te rijden, maar je moet dus geen haast hebben.

Al onze auto's op een rijtje. Genoeg te doen om dit moois rijdende te houden.

bottom of page