Volvo Amazon en andere oude voertuigen.

Dit is natuurlijk helemaal geen item voor een cursus muziek-theorie, maar hier ben ik ook bijzonder enthousiast over. Daarom één pagina over iets anders.

 

De meeste oude auto's vind ik leuk, maar de Volvo Amazon heeft voor mij iets speciaals. Ze zijn niet snel, maar je kunt goed met het huidige verkeer meekomen.

Hierboven onze "Combi" uit 1968. De auto wordt gewoon gebruikt waar hij voor gemaakt is, dus ook om van alles mee te vervoeren.

De Amazon is gebouwd van 1956 tot 1970 en net als alle auto's uit die tijd roesten ze. Zo nu en dan moeten ze grondig aangepakt worden. Dat is geen probleem want onderdelen zijn goed verkrijgbaar, ook het plaatwerk. Het zijn simpele auto's zonder elektronica. De motoren zijn zeer degelijk.

Dit is onze sedan uit 1966. Toen we deze auto kochten in 1999 was hij in redelijke staat, maar na verloop van tijd vielen de gaten er in. Ik heb inmiddels van alles vernieuwd en het is weer een nette auto.

Ik doe het liefst zo veel mogelijk zelf. Ik heb altijd gereed-schappen en machines verzameld en een poosje geleden kon ik ook een brug op de kop tikken. Dat is ideaal voor bijna elke klus en natuurlijk "super de luxe" voor een hobbyist.

Ook de onderkant roest. De enige oplossing is helemaal kaal halen, waar nodig delen vervangen en weer een goede beschermlaag aanbrengen. Een brug is dan onmisbaar.

Er in rijden kost bijna niets. Geen wegenbelasting voor auto's ouder dan 40 jaar en onze Volvo's rijden op het goedkope LPG. Keuren (APK) hoeft maar eens in de 2 jaar. Een WA- oldtimerverzekering kan al voor een paar tientjes per jaar. Als je zo'n auto in de staat houdt waarin je hem gekocht hebt, behoudt die z'n waarde. De enige substantiële kosten zijn voor onderhoud, onderdelen en reparaties.

Met zo'n Volvo word je op straat zo nu en dan aangesproken, maar ik had veel meer aanspraak en bekijks met deze Trabant met een viertakt Volkswagen Polo motor. Hij haalde 135 km/ uur. Op de snelweg leidde dat tot verbaasde blikken van ouderen, want vroeger is hier alleen de tweetakt uitvoering  verkocht die 85 km/uur haalde. Ik heb hem opgeknapt en ik heb er een paar jaar in gereden. Toch maar weer verkocht.

Mijn oudste voertuig is een Puch uit 1963. Alles vernieuwd,  motortje gereviseerd en laten keuren voor een kenteken. Puur jeugdsentiment.

Dit is onze Eriba uit 1989. De caravan is licht, laag, gestroom-lijnd en degelijk. Mijn vrouw en ik gaan er elk jaar mee weg. Onderweg hebben we  alles bij de hand en als we ergens kamperen hebben we een gewone auto tot onze beschikking. Binnen enkele minuten staan we gesteld of zijn we weg. Handiger dan een camper vinden wij (en veel goedkoper).

Een paar jaar geleden zocht ik een auto met een hoge zit, min. 120 PK, airco, max. gewicht 1350 kg. i.v.m. de wegen-belasting en aanschafprijs ca. 3000,--. Ik zocht niet speciaal een terreinwagen, maar een Mitsubishi Pajero Pinin was de enige auto die aan de eisen voldeed. Ik gebruik hem bij slecht weer of bij warm weer voor de airco en om een aanhanger of de caravan te trekken. Op vakantie nemen we nu ook wel eens een ruige route en dan is deze Mitsubishi in z'n element. Het is mijn jongste voertuig (2001) en zeer betrouwbaar.

Genoeg te knutselen om dit alles rijdende te houden.

                                                                                                                                                 

Guus van der Kleijn: https://www.muziektheorievoorbeginners.nl                  ®copywrite/auteursrecht

Muzikant - studio - componeren - muziektheorie voor beginners                    online sinds mei 2017

Jaap van der Kleijn: https://www.shoelaceproductions.nl

Muzikant - studio - componeren - produceren - mixen - masteren - lessen opnametechniek