Afsluiting deel 1

Behandeld in deel 1:

- Tonen incl. verhogen en verlagen

- Majeur toonladder en uitgebreide majeur toonladder

- Akkoord formules

- Schrijfwijze akkoorden (symbolen)

- Intervallen

Als je het "construeren" van akkoorden puur rekenkundig ziet  (zonder alle termen, tekens en muzikale gevolgen) zou je het als volgt kunnen samenvatten:

- Men neme een 12-delig stelsel, de 12 verschillende tonen.

- Dat 12-delige stelsel wordt teruggebracht tot een 7 delig         stelsel + 5 (de 7 verschillende tonen van de toonladder,          plus de 5 die overgeslagen worden).

- Vanuit de toonladder gaat men "selecteren" om samen-

  klanken (akkoorden) te construeren, waarbij ook de 5

  overgeslagen tonen weer gebruikt worden (door de 7 tonen    van de toonladder te verhogen en/of te verlagen).

- Daar bovenop komt nog zo'n "stelsel" om grotere akkoorden   te kunnen maken.

Akkoord-formules zijn duidelijk (de toonladder kennen en verder lezen wat er staat). De akkoord-symbolen zijn zeker niet altijd logisch en die moet je uit je hoofd leren.

 

Er is nog meer niet logisch. Alleen al het feit dat er in de Nederlandse muziektheorie termen voorkomen uit 7 talen !!! (Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Grieks en Latijn) Er worden vele tekens gebruikt en verschillende symbolen voor een zelfde akkoord. Sommige dingen zijn echt inconsequent. Het is allemaal wel te verklaren, maar het is onnodig lastig geworden. Daarom is de theorie ook gevoelig voor fouten en vooral voor meningen.

 

Ook als lesstof door zeer geschoolde mensen gemaakt is, benoemt men akkoorden niet altijd het zelfde. Muziekleraren houden meestal hun eigen voorkeursnotatie aan. Dat is niet erg als je maar één leraar hebt, maar tegenwoordig heb je vele leraren op Youtube waar je heel veel van kunt leren maar die allemaal hun eigen manier hebben om iets duidelijk te maken. Daarom heb ik geprobeerd om in deel 1 wat betreft akkoord-symbolen zo volledig mogelijk te zijn. In de index van deel 1 kun je terug zoeken op welke pagina welke akkoorden behandeld zijn.

 

Ook ik beperk mij in het vervolg van deze cursus zo veel mogelijk tot mijn voorkeursnotaties. Hieronder een overzicht uitgaande van de toon A.

Toonladder van A t/m de 13e trap:

A - B - Cis D - E - Fis - Gis A - B - Cis D - E - Fis

1   2    3  4   5    6     7  8   9   10  11  12  13

 

Notatie:  Formule:

A         1 3 5

Am        1 b3 5

A7        1 3 5 b7

Amaj7     1 3 5 7

Am7       1 b3 5 b7

Am/maj7   1 b3 5 7

Asus2     1 2 5

Asus4     1 4 5

A5        1 5

A6        1 3 5 6

Am6       1 b3 5 6

A7sus4    1 4 5 b7

Adim      1 b3 b5

Adim7     1 b3 b5 bb7

Am7/b5    1 b3 b5 b7

A+        1 3 #5

A7/#5     1 3 #5 b7

A9        1 3 5 b7 9

A11       1 3 5 b7 9 11

A13       1 3 5 b7 9 11 13

Amaj9     1 3 5 7 9

Amaj11    1 3 5 7 9 11

Amaj13    1 3 5 7 9 11 13

Am7/9     1 b3 5 b7 9

A7/b9     1 3 5 b7 b9

A7/b10    1 3 5 b7 b10

A7add11   1 3 5 b7 11

A7add13   1 3 5 b7 13

Amu       1 2 3 5

Nog wat kleinigheden:

Het teken + wordt alleen gebruikt in een van de akkoord-symbolen voor het + akkoord (aug-akkoord). Die + slaat op het verhogen (vermeerderen) van de 5e trap. Maar soms gebruikt men een + ook voor andere verhogingen in plaats van een #. Dat is niet goed, maar het gebeurt.

 

Je ziet ook nog wel eens een - in plaats van een mol. Ook niet goed. Amerikanen gebruiken vaak een - om "mineur" aan te geven. Dat komt uit een Amerikaans muziek notatie-systeem, het "Nashville number system". Bijv. Amin. noteert men als A- (dat is zeker niet mijn voorkeur, ik houd het bij "m" of "min").

Sommige mensen gebruiken soms ook nog andere tekens. Waarom is mij een raadsel. Het maakt het alleen maar ingewikkelder.

In akkoordenschema's van bestaande liedjes die je op Internet kunt vinden (vaak tekst met akkoorden) stikt het van de fouten of het is vereenvoudigd. Ik bedoel dan niet of men akkoorden goed benoemt, maar welke akkoorden men kiest. Doorgaans zijn er meerdere publicaties. Hopelijk zit er een goede tussen.

 

Ook als men een liedje voorspeelt op YouTube klopt het vaak niet. Het beste is om naar meerdere filmpjes te kijken. Soms is het waardeloos. Soms is het redelijk, soms exact goed. Men maakt er ook wel eens bewust iets anders van wat mooi klinkt, of zelfs iets wat mooier klinkt dan het origineel (altijd leuk en leerzaam).

                                                                                                                                                 

Guus van der Kleijn: https://www.muziektheorievoorbeginners.nl                  ®copywrite/auteursrecht

Muzikant - studio - componeren - muziektheorie voor beginners                    online sinds mei 2017

Jaap van der Kleijn: https://www.shoelaceproductions.nl

Muzikant - studio - componeren - produceren - mixen - masteren - lessen opnametechniek