top of page

Studio

Mijn studio gebruik ik voor mijzelf. Mijn zoon gebruikt deze studio af en toe, vooral voor het opnemen van drums.

 

Ik neem op met het simpele programma "Garageband". Mijn zoon  gebruikt  "Cubase Pro" wat uitermate stabiel en compleet is. Het hart is  een oude opgewaardeerde Imac, maar voor omvangrijke producties met Cubase wordt er een krachtiger computer neergezet. Er kunnen dan 18 sporen tegelijk opgenomen worden. Voor de muzikanten kan er dan ook gedurende de opname een eigen koptelefoon-mix gemaakt worden.

Garageband                                                                          Cubase Pro

In beide programma's hebben we de beschikking over een uitgebreide set hulpprogramma's die geluidsbronnen, versterkers, effecten en rand-apparatuur kunnen vervangen. De kwaliteit van deze zg. "plug-ins" is nu al zo goed dat het vaak niet meer hoorbaar is of het originele analoge apparaat of zo'n digitaal namaaksel gebruikt is.

 

Bijv. hiernaast boven de beroemde Fairchild compressor en daar onder de digitale uitvoering die je op je scherm kunt oproepen. Je kunt met de muis gewoon aan de knoppen draaien.

Er zijn ook vele "plug-ins" die niet gebaseerd zijn op een oud analoog apparaat, maar die nieuw ontwikkeld zijn. Ook die worden steeds beter en de mogelijkheden zijn inmiddels ongekend.

Belangrijker dan de opnameapparatuur en programma-tuur zijn instrumenten, versterkers, speakerkasten en effecten die van zichzelf al goed klinken. Ook van belang zijn goede microfoons, de keuze van microfoons en microfoonopstellingen, evenals een goed klinkende ruimte.

Vervelend is als je concessies moet doen door onvoldoende standaards en kabels. Ook dat zijn belangrijke zaken voor een (home)studio.

 

Nog belangrijker is "ervaring". Als je maar vaak genoeg opneemt en allerlei dingen uitprobeert, dan kun je na verloop van tijd ook met eenvoudige spulletjes een redelijke opname maken (als je "goede oren" hebt).

 

Het allerbelangrijkste is dat er goed en vooral "lekker" gemusiceerd wordt. Er is van alles mogelijk om een foutje te "repareren" en muziek mooi te laten klinken, maar slecht gespeelde muziek is niet goed te krijgen.

In onze opnameruimte een Brady en een

Gretsch. Twee totaal verschillend klinkende

drumstellen.

bottom of page